2016-02-04 13:15Nyheter

Frukostseminarium - Gör dig redo för framtidens försäljning

null

Säljyrket förändras, och det ställer nya krav på dig som säljare. Under fyra frukostseminarier kommer säljcoacherna Henrik Mannerstråle och Urban Gavelin att lyfta på locket till framtiden och titta på den personliga försäljningens nya plats. De utlovar också konkreta tips du kan börja använda direkt.

Flera parallella trender gör att säljyrket förändras i snabb takt. En stor del av den enklare försäljningen sköter nu kunden helt själv. Till och med ett bilköp kan göras helt online.

Samtidigt blir business to business-försäljningen mer komplex och det ställer större krav på säljaren.

– Vi brukar prata om P2P, person till person, i stället för B2B. När affärerna blir mer komplexa blir säljaren ännu viktigare. Då stiger också kraven på att säljaren kan möta kunden på rätt sätt. Det handlar inte bara om vad du säger, utan hur du säger det, säger säljtränaren och förhandlingscoachen Henrik Mannerstråle.

Att använda sådant som kroppsspråk och intonation på rätt sätt, och ha förmågan att läsa av kunden, har alltid varit viktigt för en säljare. Men betydelsen av det är underskattad och för lite uppmärksammad, tycker Henrik Mannerstråle.

– En del säljare är födda med den sociala kompetensen, medan andra måste jobba på den. Klart är att den blir allt viktigare. Konkurrensen är hårdare i dag. Samtidigt har forskningen kommit mycket längre så vi vet vad som fungerar. När man tillägnar sig den här tekniken ser man att säljcykeln kortas.

Henrik Mannerstråle ger ett exempel.

– När du bestämmer dig för att köpa någonting är du antingen i till- eller i frånläge. Om jag till exempel ska köpa en resa till Thailand så tänker jag att jag vill komma bort från kylan och mörkret i Sverige. Min hustru tänker samtidigt att hon vill komma till någonting som är fint, och där maten är god. Men vi kommer båda till samma ställe. Det här måste vi som säljare kunna känna av.  Det finns 63 sådana olika ordpar. Om man lär sig fyra av dessa har man kommit jättelångt och kan möta kunden mycket snabbare.

Henrik Mannerstråle vill att deltagarna ska känna att det mesta är möjligt när de lämnar seminariet.

– Jag möter ibland en misströstan om vart vi är på väg. Men jag tror att det finns en enorm marknad för säljare. Jag är helt övertygad om det. Utan kompetenta försäljare stannar Sverige – det är en verklig uppsida i vårt yrke. Det finns hur mycket som helst att göra!

Om Henrik Mannerstråle och Urban Gavelin
Henrik Mannerstråle är senior säljtränare och förhandlingscoach med erfarenhet av försäljning för hundratals miljoner. Henriks specialiteter är KAM, försäljningsprocesser och säljträning.

Urban Gavelin är senior säljtränare med tjugofem års erfarenhet av försäljning och att driva internationella affärer. Han har bland annat haft positioner som försäljnings-, marknads- och affärsutvecklingschef i Norden.

Henrik och Urban driver Powersales Communication och har tillsammans gett ut flera böcker om försäljning.

Tid och plats

Säljarnas frukostseminarium med Urban Gavelin och Henrik Mannerstråle erbjuds i Stockholm, Göteborg och Malmö och riktar sig till alla som jobbar med försäljning, oavsett om du är medlem i Säljarnas eller inte. Datumen är:

Stockholm, Scandic Klara (Slöjdgatan 7) – onsdag 10 februari 2016
Malmö, Scandic Stortorget (Stortorget 15) – torsdag 11 februari 2016
Göteborg, Scandic Rubinen (Kungsportsavenyn 24) – fredag 12 februari 2016
Jönköping, Scandic Elmia (Elmiavägen 8) - torsdag 7 april 2016

Tid:
Frukost: 07.30
Föreläsning: 08.00
Slut: 09.15


Om Säljarnas

Att vara säljare är världens bästa jobb. I alla fall om du frågar oss. Friheten, utmaningen och den individuella prestationen är några av de ingredienser som gör vårt yrke så speciellt. Det är också därför Säljarnas valt att gå sin egen väg. Vi är något så ovanligt som ett fackförbund som lägger huvudfokus på individen. Vi är alltså mindre intresserade av att som grupp söka konfrontation med en motpart, utan satsar mer på att aktivt hjälpa och utveckla dig i ditt jobb som säljare. Vi kan din vardag Vi vänder oss uteslutande till dig som arbetar med försäljning och marknadsföring. Vi vet hur din vardag ser ut och är specialister på de villkor och avtal som gäller för just dig. Därför kan vi snabbt sätta oss in i din arbetssituation när du vill ha råd eller hjälp och ge dig det stöd och den trygghet du behöver – oavsett om du är anställd eller egenföretagare.

Kontaktpersoner

Jan Zetterström
Förbundsordförande
Jan Zetterström
Wilhelm Kaldo
Jurist
Wilhelm Kaldo