2014-03-17 15:42Pressmeddelande

De kan bli Årets Säljare 2014

null

Utan säljare stannar Sverige. De som arbetar med försäljning betyder enormt mycket för varje företags resultat och utveckling. Det uppmärksammar yrkesförbundet Säljarnas med utmärkelsen Årets Säljare, som syftar till att lyfta fram moderna representanter för yrket och främja säljares position i samhället.

Enligt SCB arbetar cirka 350 000 säljare på den svenska arbetsmarknaden*. Säljare är därmed sannolikt den största yrkesgruppen i Sverige.

Försäljning har aldrig varit tuffare än i dag. Dagens säljare verkar på marknader med knivskarp konkurrens, kunderna är pålästa och självständiga och nya säljarenor utvecklas i snabb takt. Både säljare och säljorganisationer behöver vara utbildade, kompetenta och nytänkande för att bibehålla position och resultat.

När Säljarnas lanserade tävlingen Årets Säljare i slutet av 2013 blev gensvaret positivt med många deltagare och gedigna ansökningar.

- Det känns verkligen bra att så många har fattat tycke för vår utmärkelse. Samtidigt har vi fått en bekräftelse på det vi redan visste: att det finns många kompetenta säljare, samt att yrket är en profession och karriärväg som kräver omfattande dedikation, utbildning och erfarenheter. Tyvärr tenderar det ibland att förbises på andra håll i näringslivet, utbildningssektorn och samhället, säger Lennart Svahn, Säljarnas förbundsordförande.

- Extra glad är jag för den bredd i säljarkåren som har visat framfötterna i vår tävling. Vi har representation av många olika bakgrunder, roller och branscher. Det är en förutsättning som bådar gott för yrket i framtiden, tillägger Lennart Svahn.


*Enligt SCB: s statistikdatabas, tabell Yrkesregistret med yrkesstatistik. Siffror gäller 2012 och yrkeskoder (SSYK4) kopplade till säljare.

------------------------------------------------------------------------------------------

Klara för final i Årets Säljare 2014
Andreas Erikson, National Sales Director, inRiver, Stockholm
Cecilia Bang-Melchior, Försäljningschef, Volvo Personbilar Sverige, Göteborg
Daniel Möcklö, VD, Halmstad glass, Halmstad
Frida Wallin, Distriktschef/Area Sales Manager, Aura Light, Solna
Gustaf Klamming, Key Account Manager, Communication, a part of Academic Work, Stockholm
Melvin Zetterberg, Product Sales Coordinator, PIVAC SYD, Helsingborg
Peter Larsson, Säljchef, Advectas, Göteborg
Peter Löfström, Försäljningschef, Social Solutions, Stockholm
Rasmus Rajalakso, Large Account Manager, Hitta.se, Stockholm
Susanna Agg Eberstam, Key Account Manager New Business, Taxi Stockholm, Stockholm

(För kontakt med finalister, vänligen kontakta Pär Pihlqvist, par.pihlqvist@saljarnas.com)

Prisutdelning
Vinnaren av Årets Säljare 2014 utses vid eventet Att sälja framgångsrikt i framtiden, som äger rum den 10 april på Scandic Hasselbacken i Stockholm. Förstapriset är att fritt disponera Årets Tjänstebil 2013, Volvo V70 D4, i sex månader.

Program och anmälan

Bakgrund Årets Säljare 2014
Varför anordnar Säljarnas Årets Säljare 2014?
Den som arbetar med försäljning betyder mycket för svenskt näringsliv. Utan säljare stannar Sverige. Det vill Säljarnas att så många som möjligt ska bli medvetna om. Därför lanserar Säljarnas utmärkelsen och arrangerar tävlingen i syfte att sätta yrket i rampljuset och flytta fram säljaryrkets position i samhället.

Vem blir Årets Säljare 2014?
Säljaren letar efter någon som kan representera yrket på allra bästa sätt, främja teamwork och inspirera andra säljare i sitt arbete. Vinnaren har god erfarenhet inom säljområdet och har lyckats i sin säljkarriär. Personen har också förmågan att tänka kreativt även när det tar emot på marknaden samt vet hur man skapar goda relationer och bygger en god säljkultur i företagets organisation.

Hur går tävlingen till?
Under slutet av 2013 kunde alla intresserade anmäla sig och besvara ett antal frågor relaterade till försäljning och varför man ansåg sig kvalificerad till utmärkelsen. Sedan fick de tävlande möjlighet att samla Facebook-röster till sin kandidatur. Fem nominerade till finalen utsågs direkt baserat på antal Facebook-röster. De fem resterande nominerade valdes av Säljarnas baserat på deras tävlingssvar. Med hjälp av bland annat CV-granskning och referenstagning utser juryn, som består av Säljarnas förbundsstyrelse, sedan första-, andra- och tredjepristagaren.

Fakta om yrkesförbundet Säljarnas  

Säljarnas är ett politiskt oberoende yrkesförbund med fackliga rättigheter för alla som arbetar med försäljning eller marknadsföring, såväl anställda som egenföretagare.  Förbundet är specialiserade på villkor, avtal och frågor som gäller just dessa yrkesgrupper. Säljarnas arbetar aktivt för att hjälpa och utveckla medlemmarna i deras yrkesroller. Förbundets mål är att flytta fram säljarnas och marknadsförarnas positioner i samhället.


Om Säljarnas

Att vara säljare är världens bästa jobb. I alla fall om du frågar oss. Friheten, utmaningen och den individuella prestationen är några av de ingredienser som gör vårt yrke så speciellt. Det är också därför Säljarnas valt att gå sin egen väg. Vi är något så ovanligt som ett fackförbund som lägger huvudfokus på individen. Vi är alltså mindre intresserade av att som grupp söka konfrontation med en motpart, utan satsar mer på att aktivt hjälpa och utveckla dig i ditt jobb som säljare. Vi kan din vardag Vi vänder oss uteslutande till dig som arbetar med försäljning och marknadsföring. Vi vet hur din vardag ser ut och är specialister på de villkor och avtal som gäller för just dig. Därför kan vi snabbt sätta oss in i din arbetssituation när du vill ha råd eller hjälp och ge dig det stöd och den trygghet du behöver – oavsett om du är anställd eller egenföretagare.

Kontaktpersoner

Jan Zetterström
Förbundsordförande
Jan Zetterström
Wilhelm Kaldo
Jurist
Wilhelm Kaldo